Prima pagină > Vie si vin > „Un an bun”

„Un an bun”


Si a venit si toamna.

In asteptarea culegatorilor

O toamna bogata, cum putine au fost pe la noi. A fost un an bun pentru toate, cu ploi la vreme, mai putin in ultimele doua luni.

Musai sa te si moscolesti un pic

Usa Raiului

Tocmai de aceea pentru vie a fost un an extraordinar. Salajul si viile sale nu au facut exceptie. La Valcau s-au obtinut recolte foarte bune, nu am o statistica la hectar, poate exista pe undeva prin Primarie, mi-ar placea sa o vad. Mi-ar placea sa cred ca exista, mai intai de toate. Pacat ca nu avem decat hibrid: Concor, Nova, Busuioc, Tata Caprii, Roiala etc. Din cate am inteles, nici nu s-ar putea trece la vita nobila, Statul nu ar ajuta aceasta trecere, subventii pe vita-de-vie nu se pot primi in Valcau, ceea ce mi se pare o tampenie, macar de-ar fi ultima dintr-un lung sir. Se considera, spre exemplu ca Marinul (com. Crasna), ar avea mai multa traditie decat Valcaul, acolo s-ar putea da subventii pentru vie, desi cred ca se gaseste mai greu teren propice. E ca intr-un banc cu prosti. Dar despre acest aspect altadata.

Oare tat cu biberonul mi i-or da si astia?

La Valcau majea (suta de kilograme) de struguri s-a vandut si cu 135 lei, desi valori de 35 ,40 lei pe maje mi se par mai aproape de adevar. Oricum, personal cunosc o familie ce a vandut cu 130 lei. Bravo lor! Am vorbit despre aspectul financiar pentru ca este foarte important, dar pentru mine, via, vinul, sunt mai mult o pasiune.

Daca lucri, tre sa si bagi la ghiozdan!

Daca ar fi sa calculezi toate cheltuielile de peste an, cu siguranta nu reprezinta o oportunitate deocamdata. Uneori insa, banii trec pe locul doi. Pentru ca doar ati cumpara un hurdau de lemn de goron (300 lei in targ la Nasfalau), plus un aparat performant de masurare a concentratiei de zahar (175 €) si ne facem o idee despre cat vin ne puteam cumpara fara efortul depus un an de zile. Apropos, ca o ironie, desi cumparat din Italia, aparatul respectiv era produs la cativa km distanta de locul de unde am cumparat hurdaul, intr-un parc tehnologic din Nusfalau. Cu pretul unui singur aparat s-a platit salariul pe aproape  o luna de zile a unui muncitor din respectiva fabrica. Dar, in fine, alte bancuri cu prosti…

No ase da! Scula buna cumparata din Crasna.

Asadar am obtinut un must cu o concentratie de 20.5% zahar, imbunatatit natural s-a ajuns la 21,5%!  Ne asteptam la un vin de 11,7% volum alcoolic. Dar sa nu vindem pielea ursului din padure, caci de la must la vin e o poveste lunga ce necesita multa atentie, pasiune. Ca, vorba unui indrumator de-al nostru intru ale vinului: „vinul e viu, trebuie sa-l respecti, sa-l iubesti, sa-i vorbesti chiar”. Apropos de indrumator, el a obtinut 22% zahar in must.

Impinge unchiule, nu te face!

Natural, fara adaos de zahar, nimic! Bio 100%! Cinste lui! Si cum vinul este o chestiune serioasa, demna de luat in seama, toata familia a luat parte la acest proces. Suretitul, pe meleagurile noastre, a insemnat in vremuri trecute o ocazie de a lucra in claca, ceea ce nu era altceva decat familia adunata impreuna, vecini, prieteni, asa cum sade bine unor gospodari crestini. De ce crestini? Pentru ca de la Cina cea de Taina pana in zilele noastre vinul se impleteste cu crestinismul.

Titlul articolului, „Un an bun” l-am dat cu gandul la filmul cu acelasi nume „A good year”, cu Russel Crowe in rolul principal, vi-l recomand cu placere.

Prima, umpluta pe valea Moselului in Germania, am golit-o si nu ne-o parut rau, a doua, tat din 2005, o ramas plina si iara nu ne-o parut rau, iar din ultima, jur: numa inainte da masa, mai mult nu-mi treaba, nici si cura vale! Tu muiere, ie-o dinaintea mea!

PS: Ca tot e vorba de vin, sa inchinam in cinstea ultimilor sositi intre noi, Mara Eugenia Lazoc si Paul Sularea. Bine ati venit!

Categorii:Vie si vin
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

